Saunowanie – jak robić to poprawnie?

Na wstępie kilka słów przybliżających czym jest sauna dla tych, którzy być może chcą zacząć swoją przygodę.

Kabina sauny wykonana jest z drewna, w środku znajdują się schodkowo ułożone ławy, na niższych ławach temperatura jest niższa, ale większa wilgotność powietrza, a na ławach wyższych odwrotnie. Przy posadzce temperatura wynosi ok. 40ºC, a wilgotność 20–60%, przy suficie panuje temperatura 100ºC przy 2–6 % wilgotności. Po wejściu do kabiny, najpierw zajmujemy miejsce na niżej położonej ławie, zaś w trakcie zabiegu możemy przejść na ławy wyższe – zależy to od naszego samopoczucia.

W celu zwiększenia wilgotności powietrza 2-, 3-krotnie możemy stopniowo polewać wodą rozgrzane kamienie (używamy od ¼ do ¾ l wody) – to powoduje uderzenie pary wodnej, utrudniając oddawanie ciepła z naszego organizmu. Do wody, można dodać zioła lub olejki eteryczne, co będzie źródłem dodatkowych bodźców dla naszego organizmu oraz spowoduje oczyszczenie górnych dróg oddechowych. W trakcie zabiegu zachowujemy spokój i nie prowadzimy rozmów. W przerwie między seansami niektórzy stosują różnego rodzaju naturalne peelingi na ciało.

Początki złego samopoczucia powinny być sygnałem do opuszczenia kabiny i przerwania zabiegu.

P_Shape_Innen_Galerie_2560x1600

Na prawidłowo przeprowadzony zabieg sauny należy przeznaczyć około 2 godziny. Rozpocząć go możemy średnio po półtora lub dwóch godzinach od ostatniego posiłku. Po wysiłku fizycznym lub przeżytym stresie również należy odczekać ok. 30 min. Przed zabiegiem należy umyć ciało pod ciepłym natryskiem i dokładnie wytrzeć, ponieważ sucha skóra szybciej się poci (mokry ręcznik zostawiamy w szatni, a do kabiny wchodzimy z ręcznikiem suchym). Zalecane jest korzystanie z sauny nago lub w ręczniku bawełnianym nie zawierającym metali, poliestrów itp. Ze względów higienicznych ciało nie powinno bezpośrednio dotykać drewna, tak aby pot nie pozostał na ławie lub oparciu. Mile widziany jest również mały ręcznik położony na ziemi, pod stopy.

Zaleca się przygotowanie kilku ręczników (ok 3 szt), tak aby każdorazowo wchodząc do sauny mieć świeży ręcznik.

Fazy saunowania:

  • Przystępujemy do pierwszej fazy zabiegu – fazy nagrzewania. Czas od 5 do 12 minut. Zależy w dużym stopniu od samopoczucia raz doświadczenia kuracjusza.
  • Po zakończeniu fazy nagrzewania przystępujemy do fazy ochładzania – czas również od 5 do 12 minut. w fazie tej zmniejszamy temperaturę naszego organizmu poprzez zastosowanie chłodnego natrysku, kąpieli lub – przy sprzyjających warunkach atmosferycznych – wyjście na świeże powietrze. Schładzanie ciała rozpoczynamy od stóp i dłoni, kierując się w stronę serca. Dopiero po wstępnym ochłodzeniu można skorzystać z zimnej kąpieli.
  • Następnie wycieramy ciało, wykonujemy kilkuminutową, ciepłą kąpiel stóp i po odpoczynku trwającym 15-20 minut ponownie przystępujemy do fazy nagrzewania.

W trakcie jednego zabiegu 2-3-krotnie powtarzamy cykl nagrzewania i ochładzania, pamiętając, aby zawsze zakończyć fazą ochładzania. Po zakończeniu zabiegu należy przez ok. 30 minut odpocząć oraz uzupełnić poziom płynów w organizmie wypijając wodę mineralną. Nie wolno pić wody w przerwach pomiędzy fazą ochładzania i nagrzewania.

Bez ochładzania po każdym pobycie w saunie cały zabieg nie ma większego sensu, a nawet jest szkodliwy.

Przegrzanie ciała powoduje maksymalne rozszerzenie naczyń krwionośnych, natomiast ochłodzenie – w pierwszym momencie zwężenie naczyń krwionośnych, a potem głębokie przekrwienie. Ochładzanie jest najważniejszym czynnikiem leczniczym i profilaktycznym sauny.

Jego znaczenie polega na:

  1. Przerwaniu utraty ciepła,
  2. Ułatwieniu dopływu krwi do serca,
  3. Zmniejszeniu częstotliwości skurczów serca,
  4. Zwiększeniu wysycenia krwi tlenem,
  5. Spowodowaniu uczucia przyjemnego psychicznego pobudzenia i odświeżenia,
  6. Poprawie wskaźników sprawności układu oddechowego

Podczas fazy ochładzania zamieniamy ręcznik z suchego na mokry.

Działanie sauny – Wpływ sauny na funkcję organizmu:

Układ krążenia

  1. Rozszerzenie naczyń krwionośnych
  2. Zwiększenie przepływu krwi
  3. Ciśnienie tętnicze wzrasta, spada(zależy od osoby), żylne zawsze wzrasta
  4. Poprawa przepływu krwi w naczyniach ukł. krwionośnego
  5. Przyśpieszona akcja serca (nawet do 50%)
  6. Wzrasta pojemność minutowa serca

Układ oddechowy

  1. Spłyca się oddech
  2. Przyśpieszenie oddechu (końcowy etap w saunie), od początku raczej się nie zmienia
  3. Zwiększenie pojemności życiowej, minutowej płuc,
  4. Zmniejszenie napięcia mm gładkich oskrzeli

Układ hormonalny

  1. Produkcja, wytwarzanie hormonów regulujących gospodarkę wodno elektrolitową

Dla uzyskania i utrzymania korzystnych zmian w organizmie wystarczy korzystać z sauny regularnie – raz w tygodniu, a w przypadku sportowców – dwa razy.
Oprócz wykonywania zabiegów w celu odprężenia i pielęgnacji ciała, sauna wskazana jest w leczeniu
przewlekłych schorzeń reumatycznych, chorób zwyrodnieniowych stawów, nadciśnienia tętniczego okresu i i I/II wg WHO, stanów pourazowych narządu ruchu, niektórych chorób skóry i przewlekłych stanów zapalnych narządów rodnych.

Ponadto Sauna pozwala się odprężyć, zmniejszyć stres i napięcie mięśniowe, oczyścić organizm z toksyn oraz go hartować.

Przeciwwskazania:

W momencie, kiedy zdecydujemy się na skorzystanie z sauny, powinniśmy skonsultować swoją decyzję z lekarzem, istnieją bowiem schorzenia, będące przeciwwskazaniem do wykonania zabiegu:

  • choroby zakaźne,
  • podwyższona temperatura,
  • skłonność do krwawień,
  • schorzenia przewlekłe (np.: gruźlica, choroba nowotworowa, choroby nerek, wątroby),
  • niedokrwistość,
  • zaburzenia pracy gruczołów wydzielania wewnętrznego,
  • padaczka i stany psychotyczne,
  • choroby układu krążenia (np. choroba wieńcowa, po zawale mięśnia sercowego, żylaki),
  • miażdżyca,
  • zarostowo-zakrzepowe schorzenia naczyń krwionośnych,
  • ciąża,
  • jaskra,
  • alkoholizm,
  • narkomania.
  • a także niektóre choroby skóry,

 

Tomasz TrzaskaTrener personalny

Tomasz Trzaska