Mięśnie dna miednicy – Mocna miednica, mocna Ty!

Czy masz świadomość gdzie dokładnie znajdują się mięśnie dna miednicy? Co to właściwie za
mięśnie , za co one odpowiadają? Czy umiesz je w sposób kontrolowany uaktywniać? Jak i w jakim
celu je ćwiczyć?

Mięśnie dna miednicy to mięśnie zawarte wewnątrz struktur miednicy, zamykają ją od dołu, tworząc
swego rodzaju mięśniową “trampolinę”. Podtrzymują cewkę moczową, pęcherz moczowy, macicę i
odbytnicę.

Dno miednicy składa się z trzech warstw:

  1. Leżącej najgłębiej pomiędzy kością łonową i ogonową
  2. Znajdującej się pośrodkowo pomiędzy guzami kulszowymi
  3. Zewnętrznej, utworzonej przez zwieracze

Zbudowane są z mięśni poprzecznie prążkowanych zatem zależą od naszej woli, ćwiczymy je
świadomie. W swej strukturze zawierają przeważającą ilość włókien wolnokurczliwych, co determinuje
ich funkcję posturalną, utrzymującą optymalną postawę ciała. Mięśnie te są narażone na działanie siły
grawitacji wraz z dociążeniem narządów wewnętrznych. Przy nadmiernych przeciążeniach,
wynikających z nadwagi, zaniedbanej postawy ciała, nadmiernym wysiłku fizycznym, nieprawidłowej
technice ćwiczeń, ich funkcja może zostać zaburzona i zamiast “sprężystej trampoliny” zmieniają się w
“wiszący hamak” wywołując tym samym wiele przykrych dolegliwości.
Zaburzenia mięśni dna miednicy mogą być dwojakie, jednym z problemów jest ich nadmierne
rozluźnienie i tutaj zasadne są ćwiczenia wzmacniające, drugim – nadmierne ich napięcie skorelowane
z obciążeniami emocjonalnymi. Mięśnie te w dużym stopniu odzwierciedlają stan emocjonalny oraz
nastawienie do samego siebie i otaczającego Nas świata. Praca na mięśniach dna miednicy wymaga
od ćwiczącego uświadomienia sobie ich występowania oraz na lokalizacji ich w ciele, ważne jest by
były ćwiczone zgodnie z fazami oddechu.

MDM – Mięsnie Dna Miednicy, skrót ten kojarzony również z Mieszkaniami Dla Młodych jest świetnym
porównaniem by pokazać Ci, że to właśnie miednica jest najwspanialszym mieszkaniem dla poczętego
dziecka, również mieszkaniem dla Ciebie, byś wiecznie mogła czuć się młodo i bezpiecznie.

Przyszła , aktualna , mamo!

Wiedz, że by Twój poród przebiegał prawidłowo i sprawnie, czynnikiem decydującym o tym są
głównie, sprawnie działające mięsnie dna miednicy, ich prawidłowe wytrenowanie ułatwi skurcze
porodowe a gdy dziecko przyjdzie na świat, miednica wróci do swoich kształtów sprzed ciąży
zachowując swoją funkcję wspierającą kościec. Mocne mięśnie oszczędzą Ci problemów z
nietrzymaniem moczu, bólami kręgosłupa czy też osłabieniem życia seksualnego. Badania dowodzą,
że u kobiet które aktywizowały mięśnie dna miednicy przed ciążą jak i w jej trakcie, rzadziej dochodzi
do konieczności nacięcia krocza lub pęknięcia przy porodzie.

Aktywacja MDM w trakcie ciąży, zmniejsza dolegliwości bólowe dolnego odcinka kręgosłupa. Mocne i
zaktywizowane MDMy utrzymują prawidłową postawę, odciążając kręgosłup, który w czasie ciąży jest
szczególnie narażony na przeciążenia, gdyż przesuwa się środek ciężkości ku przodowi przyczyniając się
do lordotyzacji odc. lędźwiowego i przesuwając narządy w przód.
Aktywność mamy w trakcie ciąży zapoczątkowuje łańcuch aktywności na przyszłe pokolenia, dziecko
już w środowisku wewnętrznym matki wyczuwa jej stosunek do aktywności fizycznej, współgra z jej
ruchami.

Droga mamo zadbaj o rozwój ruchowy swego dziecka długo przed porodem, w końcu gdzie
maleństwo znajdzie większą asekurację do ćwiczeń jak nie w małej sali gimnastycznej stworzonej z wód
płodowych, zabezpieczonej silnymi mięśniami dna miednicy.
Coraz powszechniejszym problemem wśród kobiet, jest nietrzymanie moczu, to temat tabu, jednakże
za tą przypadłość odpowiadają zaniedbane MDMy. Mięśnie te szczególnie są narażone na osłabienie
w okresie menopauzy, co może nawet skutkować wypadaniem narządów, hemoroidami, spadkiem
potencji, brakiem świadomości swego ciała . Dlatego tak ważna i zasadna jest praca nie tylko nad
mięśniami powierzchownymi, ale tymi najgłębiej leżącymi, nie tylko w kwiecie wieku, ale i w drugiej
młodości;)

Czy wiesz, że…?

Zanim przystąpisz do jakichkolwiek ćwiczeń wymagających pracy mięśniowej, należy mieć
opanowaną pracę na mięśniach dna miednicy tak by w wyniku dociążenia przez narządy
wewnętrzne i zwiększenia ciśnienia wewnątrzbrzusznego pod wpływem nacisku nie dochodziło do ich
nadmiernego obniżania i przeciążeń a co za tym idzie zaburzenia funkcji jakie pełnią. Trenuj świadomie
i ciesz się siłą witalną, zweryfikuj trenera, który pomoże Ci odpowiednio dobrać ćwiczenia, tak byś
mogła odczuwać pełną satysfakcję na każdym etapie swego życia.

Anna DejaTrener Personalny

Anna Deja