TRX – sezonowa moda czy innowacyjny sprzęt treningowy?

System TRX (suspension trainer) to przyrząd do ćwiczeń fizycznych w podwieszeniu, skonstruowany na bazie mocnych lin (pasów), umożliwiający wszechstronnych trening na każdym poziomie zaawansowania. Ponoć swoją historię zapoczątkował w amerykańskiej armii, gdzie potrzeba wynalazków zmusiła żołnierzy do treningu w surowych warunkach, bez sprzętu, miejsca na niego i możliwości noszenia „żelastwa” ze sobą. Tak stworzono pierwszy prototyp systemu TRX z lin spadochronowych. Dzięki niemu amerykańscy navy mogli utrzymywać swoje ciała w świetnej kondycji za pomocą lin montowanych do maszyn bojowych (np. czołgów), drzew czy budynków, a po treningu pakowanych szybko do plecaków wojskowych.

Fitmixer, trener personalny, trx - suspension trainer

Treningi na TRX w kilku słowach opiera się na zawieszeniu własnego ciała, użycia go jako ciężaru i “walki” z grawitacją. TRX posiada uchwyty na dłonie oraz pętle na stopy. Pasy, na których ćwiczymy mają regulowane długości. Ćwiczenia odbywają się w zwisach, postawach i pozycjach zwieszonych, półzwisach postawnych, półzwisach leżąc i podporach zwieszonych. Dzięki temu trening angażuje całe ciało, co w efekcie przyczynia się do wzmocnienia zarówno mięśni szkieletowych jak i tzw. mięśni głębokich, stabilizacji stawów, równowagi naszego ciała, postawy, jego siły, dynamiki czy nawet skoczności i gibkości. Oczywiście dzięki zaangażowaniu wielu grup mięśniowych naraz, sprzęt ten jest stosowany zarówno do budowania siły, jaki i do treningu redukcyjnego – czyli spalającego nadmiar tkanki tłuszczowej. Poprzez zmianę pozycji ciała, a zarazem środka jego ciężkości, jesteśmy w stanie zmienić poziom intensywności ćwiczeń w ułamku sekundy. System TRX daje nam możliwość wykonania ponad 700 ćwiczeń wszystkich partii ciała, niezależnie od poziomu jego wytrenowania. Można używać go wszędzie, ponieważ waży mniej niż kilogram, montuje się go krócej niż minutę i można go przechowywać w małej torbie.

Aby dostosować poziom wykonywanych ćwiczeń należy stosować zasady stopniowania trudności.

Istnieją trzy podstawowe metody zmiany trudności:

  • Zmiana kąta nachylenia ciała względem podłoża (zasada wektora),
  • Zmiana pozycji wyjściowej względem punktu zaczepienia (zasada wahadła),
  • Zmiana wielkości lub pozycji punktów podparcia (zasada równowagi),

Zapraszam do oglądnięcia filmów prezentujących namiastkę ćwiczeń wykonywanych na tym urządzeniu:

Trenując na systemach podwieszanych należy pamiętać o kilku najważniejszych zasadach:

  • Taśmy muszą być zawsze napięte,
  • Nie należy dopuszczać do tzw. piłowania uchwytów,
  • Ciało musi być napięte a pozycja w pełni kontrolowana,
  • Nie należy dopuszczać do obcierania ciała taśmami,

Wniosek – TRX to świetny system do treningu w każdych warunkach, bardzo często i chętnie używany przez świadomych trenerów i sportowców. Jednakże praca na obciążeniu własnego ciała zawsze wymaga perfekcyjnej techniki, utrzymania poprawnej pozycji ciała i świadomości ułożenia/napięcia mięśni głębokich – propriocepcji.

Warto więc przygodę z systemem podwieszanym zacząć pod okiem certyfikowanego instruktora.

Nie zwlekaj – zacznij trening z wykorzystaniem TRX już dziś!

 

dsc_9382-edit2Trener Personalny

Kamil Jasiński